Utazás Európába

Hitler félelme okozta a vesztét?

2018. július 19. 10:33 - Publikus Team

Maja építmények Lengyelországban?

Lengyelországért egyszerűen meg kell küzdeni. V4-es összefogás ide vagy oda, autóval normálisan megközelíteni igen időigényes. Az egyenes tűnt a legésszerűbbnek, de így Szlovákián és leginkább a Tátrán keresztül lehet csak bevenni a hatalmas országot. Amikor átlépjük a határt, akkor sem lélegezhetünk fel, mivel az észak-déli gyorsforgalmi utak még nem épültek meg, haladni viszont egészen jól lehet a minőségi főútjaikon, ill. az S jelzésű autóút jellegű sztrádáikon. Pompás városaikról később lesz szó, most belekóstolunk a lenyűgöző, II. világháborús emlékeikbe!

01_lengyelorszag_poland_polska_hitler_farkasodu_wolfschanze_wilczy_szaniec.JPG

fb_gomb.png

insta_gomb.png

Korábban már beszámoltam a világ talán legszörnyűbb koncentrációs táboráról, Auschwitz-Birkenauról, kattints rá, nézd meg a megdöbbentő képeket róla, de akár kellemes lengyel városokat is találsz ott!

pl.jpg

1939. szeptember 1-ről általában nem a becsengetés jut az eszünkbe, hanem a II. világháború kezdete. Ezen a napon indult meg a Blitzkrieg Lengyelország ellen, amikor a németek csatahajója és a Luftwaffe JU 87 zuhanóbombázói (Stuka) elkezdték letarolni Danzig (Gdańsk) Westerplattéján álló lengyel katonaság helyőrségét és raktárait. Az elesettek és a történtek emlékére egy hatalmas beton emlékművet is találtunk.

02_lengyelorszag_poland_polska_gdansk_westerplatte.JPG

A félszigeten rengeteg védelmi műtárgyat lelhető fel, többek közt bunkerek, lőszerraktárak, őrhelyek és laktanyák. A Placówka erőd volt segítségére a lengyel katonáknak, hogy egy hétig feltartóztassák a német előrenyomulást. A betonból épült háromemeletes barakk még az 500kg-os bombának is ellenállt valamennyire és jó pár napig menedékül szolgát a katonáknak. Teleki Pál miniszterelnök hivatalosan is megnyitotta hazánk határait, így a német fölény elől kimenekíthették a lengyel hadsereg megmaradt felét Magyarországra és Romániába, majd csatlakoztak a szövetséges erőkhöz. Ezen nehéz időkben több ezer menekültnek is segítséget nyújtottunk és vendégül láttuk őket.

03_lengyelorszag_poland_polska_gdansk_westerplatte.JPG

Gdańsk (a város nevezetességeihez klikk rá) egy csoda a maga középkori fényűzésével, mivel gazdag polgárai nem sajnálták a pénzüket az építészetre költeni. Akkoriban a vasbeton és az üveg nem volt még az építészek fejébe beleverve, így évszázadokon keresztül olyan csodák maradhattak fenn, aminek a német bombázások után is nekiálltak és helyreállították. A város óriási fejlődésen ment keresztül és nemrégiben átadták a Muzeum II Wojny Światowejt (II. Világháború Múzeuma). Nem könnyen találtuk meg az épületet, mivel a fejlődő kikötőben csak egy ferde modern dobozt találtunk, de kiderült, hogy a kiállításhoz több emeletnyi mélyre, a föld alá kell lemerülni.

04_lengyelorszag_poland_polska_gdansk_museum_of_the_second_world_war.JPG

Ennyire átfogóan bemutató múzeumot még nem láttunk, ami ekkora területen, ilyen sokszínűen bemutatja a ’40-es évek szörnyűségeit. Német, szovjet, amerikai háborús tárgyakat és járműveket, egy komplett utcát, önkényuralmi jelképeket, terrorizmust és a holokausztot is széles körűen bemutatja. Számokban nem tudjuk, de érzésre a Wehrmacht megmaradt tárgyait mutatja be legnagyobb mértékben.

05_lengyelorszag_poland_polska_museum_of_the_second_world_war_wehrmacht_ju_87_stuka.JPG

Német egyenruhát csak filmekben láttunk, itt lehetőségünk volt lerántani a leplet, mivel egy gyalogos egyenruha igazán nem is szürke, hanem inkább szürkés-zöld. Hugo Boss címkét vagy feliratot egyelőre nem találtunk rajta. Még a szárazföldi erők övcsatja is félelmet keltő a „Gott mit uns” felirattal, a birodalmi sasról nem is beszélve!

06_lengyelorszag_poland_polska_museum_of_the_second_world_war_wehrmacht_german_infantryman_nemet_egyenruha.JPG

Az ikonikus Opel Blitzet csak makettben állították ki, ami az amerikai General Motors mindent kielégítő terméke volt. Az USA hadba lépése után is rengeteget gyártottak a Wehrmacht részére, majd lebombázták a gyárat, így a GM kártérítést kapott a háború után. Henry Ford teherautó gyára viszont csak enyhébb károkat szenvedett. Nem kisebb szenzációt, mint egy DKW motort viszont megcsodálhattunk egy Audi, vagyis az akkori négy karikás Auto Union tanksapkával.

07_lengyelorszag_poland_polska_museum_of_the_second_world_war_dkw.JPG

Német mérnökök igen büszkék voltak az új hadipari szenzációjukra, a Stukára, ami a Blitzkieg elsődleges eszköze volt, mivel felgyorsította a nehézkes földi célpontok elleni bombázást. A repülőgép könnyen felismerhető a fordított sirályszárnyáról, az áramvonalas burkolással ellátott futóművéről, valamint az erre rögzített, hírhedt Jericho-Trompete nevű szirénájáról. Az angliai légi csata idején viszont megmutatkoztak nagyobb hátrányai is.

08_lengyelorszag_poland_polska_museum_of_the_second_world_war_wehrmacht_ju_87_stuka.JPG

Egy tehervagon nem egy nagy látvány, viszont, ha hozzágondoljuk, hogy még az I. világháború idején gyártották és később az oroszok lengyeleket nyomorítottak beléjük és több napon keresztül szállították őket kegyetlen körülmények között, akkor egészen átértékelődik!

09_lengyelorszag_poland_polska_museum_of_the_second_world_war_tehervagon.JPG

MAN és a Daimler-Benz által gyártott Panzert vagy az Anton Porsche által is tervezett Tigrist nem mutattak be, de az amerikaiak sztárja az M4 Sherman teljes valójában feltűnt. Ez volt a háború legelterjedtebb harckocsija, amit öntött kivitelű toronnyal láttak el. Érdekesség, hogy a szovjetek is kaptak belőlük kölcsönbérleti szerződéssel, amiket 1945-ben a keleti fronton be is vetettek.

10_lengyelorszag_poland_polska_museum_of_the_second_world_war_m4_sherman.JPG

A 20. századi labirintusban keveregve azt sem tudtuk merre kapjuk a fejünket, annyi látnivaló akadt. Egyszer csak, amikor leráztuk a sok fülhallgatós, kóválygó látogatót, betoppantunk egy grandiózus terembe, ami akár egy ’56-os színtér is lehetett volna a Vörös Hadsereg T-34-esével.

11_lengyelorszag_poland_polska_museum_of_the_second_world_war_t-34.JPG

Sztutowo ma már egy felkapott üdülőhely a Balti-tenger partján, viszont 70 évvel ezelőtt Stutthof a poklok pokla lehetett. Auschwitz-Birkenau, Bełżec, Buchenwald, Majdanek, Mauthausen, Sobibór vagy Treblinka koncentrációs táborok mind nyomasztóan viselik magukon a halottak elképzelhetetlen tömegét, köztük Stutthof talán nem annyira ismert, de nagysága mindenképp megemlékezésre méltó.

12_lengyelorszag_poland_polska_sztutowo_stutthof_kz-lager.JPG

Ezeken a kapukon átlépni még ma is egy pillanatra elszorult a torkunk. A náci téglaépületek mellett elhaladva feltűntek a fa barakkok a német feliratokkal, elképesztőek! A német DAW alkalmazta kényszermunkásként a lakóit, akik csizmát vagy egyenruhát készítettek. Az Airbus egyik elődje, a Focke-Wulf AG számára is gyártottak repülőgép alkatrészeket.

13_lengyelorszag_poland_polska_sztutowo_stutthof_kz-lager.jpg

Fél szemmel mindig az őrtorony ablakain voltunk, nehogy megmozduljon egy szürke egyenruhás alak. A barakkokban letaglóztak a fennmaradt tárgyak kiállítása, a halmokban álló cipők, az orvosi szoba beteghordó kocsija, a mosdók és a fa emeletes ágyak. A rabruháról ne is beszéljünk… Korán reggel szinte egyedül, megdöbbenve kóvályogtunk a gázkamra felé, ahol ezt a Zyklon B-t is bevetették. Mellette állt a krematórium hátborzongató épülete, számos kegyeletet lerótt megemlékezéssel.

14_lengyelorszag_poland_polska_sztutowo_stutthof_kz-lager_zyklon-b.JPG

Nyugat-Európa lerohanása után a német hadigépezet nekilátott a Barbarossa hadműveletnek. Rövid időn belül kiderült, hogy elszámolták magukat és az oroszok ellen nem annyira hatékony a villámháború. 1940-ben kezdték el építeni a Farkasodút (németül Wolfsschanze, lengyelül Wilczy Szaniec), ami a német felsővezetés számára szolgált menedékül az orosz hadjárat során. Az egyik bunker, Martin Bormann birodalmi miniszteré maradt meg talán a legépebben.

15_lengyelorszag_poland_polska_bormann_farkasodu_wolfschanze_wilczy_szaniec.JPG

A 29 épületből álló komplexum mellett a gyönyörű Mazuri-tóhátság több náci építményt is rejt magában, ilyen pl. a Mamerki (Mauerwald) épületegyüttes is. A Szovjetunió elleni harcok során óriási logisztikai problémák (pl. a harckocsik alkatrészellátása) nagyban akadályozta a német sikereket. Másik oka a kudarcuknak a túl ambíciózus felsővezetés és persze az oroszok kiapadhatatlan utánpótlása volt. A legkérdésesebb szempontot viszont Hitler félelme jelentette, mivel nem követte és ellenőrizte kellőképp szerinte az állandó felügyeletet igénylő tábornokait, inkább bunkerében tartózkodott biztonságban.

16_lengyelorszag_poland_polska_valkur_farkasodu_wolfschanze_wilczy_szaniec.JPG

A konferencia barakkból szinte semmi nem maradt meg, mivel az egy könnyű faszerkezetes épületből állt. 1944. július 20-án a Hitler ellenes Stauffenberg a Valkűr-hadművelet keretében egy táskában bombát helyezett el a Führer mellett, de mivel nem a bunkerben, hanem a faházban zajlott a megbeszélés, a pusztítás nem volt mindent elsöprő, Hitler csak megsérült.

17_lengyelorszag_poland_polska_wehrmacht_stg-44_sturmgewehr_mg-44.jpg

Az erdőben felépült komplexumot a levegőből nem lehetett felfedezni, bár Göring a bunkere tetejére légvédelmi fegyvereket is telepített. Az aknásítás igen jelentősnek mondható, mivel 10 évbe telt a mentesítése. A katonák maximálisan fel voltak fegyverezve ilyen Stg-44 Sturmgewehr automata fegyverrel vagy akár MG-34 gépfegyverrel is. Adolf Hitler bunkere grandiózus, bejárati része nagyrészt megmaradt, de hátsó felét szinte teljesen berobbantották elvonulásukkor. Ez a náci építkezés is teljesen felesleges volt vagy bebizonyosodott szükségessége, mivel hatásosnak bizonyult védelmi rendszere?!

fb_gomb.png

insta_gomb.png

18_lengyelorszag_poland_polska_hitler_farkasodu_wolfschanze_wilczy_szaniec.JPG

Ha megjött a kedved az utazáshoz, most még van időd a legjobb szállások közül foglalni:

booking_gomb.jpg

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://utazaseuropaba.hu/api/trackback/id/tr6514122387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2018.07.19. 22:03:43

Apropó, itt egy alapos kis összefoglaló a háborúról, arról, hogy a politikai konfliktusok kapcsán hogyan manipulálják a népet, és hogy mit lehet tenni egy békésebb világért:

egyvilag.hu/temakep/077.shtml

Meg, ha már nácik, ez is érdekes lehet az ideológiákról, az ideológiagyártás eszközeiről, a propagandáról, arról, hogy az emberek miért olyan fogékonyak az ideológiákra, stb...:

egyvilag.hu/temakep/072.shtml

Fredddy 2018.07.19. 22:05:19

Érdekes, hogy a lengyeleknél szinte csak ezek a gyorsforgalmi utak vannak, valamiért normális autópályát nem nagyon építettek, gyorsforgalmiból viszont már a kommunizmus alatt egy csomót.

A német egyenruhaszín hivatalos neve tábori szürke, de tényleg zöld, ha fakul, akkor lesz kicsit szürkésebb. ,,Igazi" szürkét a Luftwaffe katonái hordtak csak. A Gott mit Uns felirat az övcsaton régi német hagyomány, már az első világháború előtti övcsatokon is rajta volt. A géppuska viszont szerintem egy MG-34-es.

Német katonai motorokból sok maradt egyébként, jó gépek voltak: a háború után új, civil gazdáikat még sok évtizeden át szolgálták.

Publikus Team 2018.07.19. 22:11:30

@Fredddy: Szlovákiában is ez volt a hagyomány, városok környékén is egész jól kiépítették a többsávos utakat. De hogy a lengyelek nem tudnak összefüggően 100km-t építeni, az borzasztó. Az autópályák viszont frankók k-ny irányban! Csak fizetősek...
Nem is értem miért MG-44-et írtam, sztem csak elgépelés, javítottam, köszi!!!

Bright side of life 2018.07.20. 08:53:27

“Gdańsk egy csoda a maga középkori fényűzésével, mivel gazdag polgárai nem sajnálták a pénzüket az építészetre költeni. Akkoriban a vasbeton és az üveg nem volt még az építészek fejébe beleverve,...”
A vasbetont nem ismerték a középkorban, kb. az 1800-as évek közepétől alkalmazzák, az üveg pedig túl drága volt abban az időben ahhoz, hogy nagy mennyiségben beépítsék arról nem is szólva, hogy az ehhez szükséges technológia sem állt rendelkezésre.
Ha viszont a város II. vh. utáni felújításának idejére gondoltál, akkor egy kicsit kusza a mondat időrendje.

drágabolgárúr 2018.07.20. 08:56:38

Egy kis történelem hamisítás a mai napra is....

Bright side of life 2018.07.20. 08:56:40

“..,vagy az Anton Porsche által tervezett Tigrist nem mutattak be,...”
Nyilván azt is be lehetne mutatni, de a ténylegesen gyártott és használt Tigrist (PzKfw. VI.) a Henschel tervezte.

Publikus Team 2018.07.20. 08:58:45

@Bright side of life: Henschel gyártotta, Porsche tervezte...

Publikus Team 2018.07.20. 09:08:05

@Bright side of life: természetesen ez nem egy hosszas, szakmai értekezés. Abban az esetben sok oldalon keresztül lehetne fejtegetni. Szívesen veszek konkrét javaslatot, hogyan nézzen ki a bekezdés!

Audianer 2018.07.20. 12:52:45

Hugo Boss tudomásom szerint csak az SS egyenruháit tervezte, a beillesztett képen viszont Wehrmacht egyenruha látható.

gardarak 2018.07.20. 12:53:15

@Publikus Team: Határozottan nem. Két külön típusról van szó, a verseny jegyében a Henschel és Porsche is készített/tervezett egy-egy járművet, jelentős különbségekkel. A Porsche által tervezett verziót (VK 4501 P) is gyártották, kb 90 készült el, PzKpfw VI Ausf. P néven, de ezeket aztán átalakították harckocsivadásszá (Ferdinand, ill. Elephant néven). Mellékesen a Henschel változat főleg azért nyert, mert határidőre elkészültek, és egyszerűbb volt a gyártása.

Publikus Team 2018.07.20. 13:48:36

@Medgar: köszönöm az információt! Ellenérveket mindig lehet találni, kérdés, hogy mennyire hiteles, Wikipédiára is tudok írni. Maradhatunk abban, hogy azt írtam, h Porsche is tervezett Tigrist? Nem azt írtam, h a Henschel az ő tervei alapján gyártott, prototípust mindkét cég gyártott, de a Krupp is részt vett a projektben. Ennél részletesebben is leírhatom, de az oldalam, amint írtam korábban, nem a hosszú szöveges, magyarázó részletekre helyezi a hangsúlyt. Add meg légy szíves a blogod címét, ha írsz cikket, szívesen elolvasom!

Fredddy 2018.07.20. 14:49:10

@Audianer: az eredeti, hírhedt, testőr-SS által hordott fekete egyenruhákat Walter Heck és Karl Diebitsch, két művészeti végzettségű SS-katona tervezte, Hugo Boss egyszerűen csak gyártotta őket megrendelésre. Az ő keze a későbbi modellek szabásmintájában van benne: miután 1931-ben párttag lett, felfutott a biznisz és akkor bíztak rá egyre többet. A Boss-féle ruhagyárban végül rengeteg egyeruha készült, nem csak az SS-nek, de a náci pártnak, a Hitlerjugendnek, a német postának, vasútnak, és igen, a Wehrmachtnak is. Hugo Boss egyébként nem tartotta magát divattervezőnek, éppen ezért foglalkozott munkaruhákkal és egyenruhákkal.