2. rész: Pest
Ha elkezdted a cikket, akkor ezek szerint még mindig hiányosak az információid Budapestről. Jó hírem van, a megfelelő helyen jársz, itt könnyen megtalálod, amit keresel! Soha nem örültem annyira, mint az 1. rész megjelenése után. Elképedtem, hogy már az első pár órában hányan olvastátok el a cikket. Az még nagyobb boldogsággal töltene el, hogy ha megközelítőleg ennyien éreznék azt is, hogy valóban mennyire csodás a fővárosunk, Budapest. Adjátok át magatokat az érzésnek és a későbbiekben nyilvánítsátok ezt ki, mind hazánkban, mind külföldön! Vigyük hírét személyesen az országunknak, a városainknak. Ugye, hogy milyen valós, emberi és hihető egy székely embernek a hazaszeretete?! Van Tőlük mit tanulnunk, de hozzásegítek még az alábbi pesti érdekességekkel, hogy legyen mit mesélnünk a Duna másik oldaláról is.
Ha van kedved még előtte körbenézni, hogy mi minden látnivalót kínál a hazánk, kattints rá nemzeti zászlónkra és már körbe is nézhetsz:
Nekem előzőleg is nagyon bejött, hogy nosztalgia járművekkel néztem körbe a várost, most sem tettem másképp. Elpattantam a Jászai Mari térre és már fotóztam is a 611-es Duna villamost, amit 1908-ban gyártottak. Egészen az 1950-es évekig csak kisebb módosításokat végeztek rajtuk, majd a megnövekedett forgalom megkívánta, hogy ikerkocsikká alakítsák a flotta néhány tagját. 1975-ben menekítették meg a bontás elől, majd 1987-re visszanyerte eredeti formáját. Kérem szépen, megérte! Mai állapotában egy közlekedő múzeumi darabot próbálhattam ki, amit úton-útfélen megbámultak és fotóztak. Rövid időn belül ikonikus látványossággá válhatnak ezek a járművek, úgymint pl. a 22-es villamos a Porto, indulás Portugáliába c. bejegyzésemben.
Országház
Azt hinné az ember, hogy ez a villamos egy lassú vánszorgó jószág. Hát nem! Furcsa is volt, hogy milyen gyorsan repeszt. A Kossuth téren le is ugrok róla, hogy szemügyre vegyem a megújult, lenyűgöző teret és a monumentális Parlamentet, amit 21 évi munkával frissítettek fel. A kétkamarás országgyűlés számára építették 1885-től 1904-ig Steindl Imre barokk és neogótikus tervei alapján.
A parlamenti ülésekre ma a déli szárnyban lévő alsóház üléstermét használják, az északi részben a felsőházi terem található. Így első látogatásom alkalmával én is meglepődtem, hogy ez nem teljesen az, amire számítottam, mivel a felsőházat mutatták be. 2000-től a Szent Koronát és a többi koronázási jelvényt itt állították ki. A tér felújításával és az új kivilágításával nekem szebbnek tűnik, akár a londoni Palace of Westminster.
Cipők a Duna-parton
Kossuth térre érdemes leugrani csak egy szimpla sétára is, mivel olyan szép növényekkel ültették be. Idén tűnt fel igazán, hogy a Főkert nem a régi, unalmas virágokat és zöldeket ülteti ki, hanem modernebb, közkedveltebb, színesebb dolgokhoz is mernek hozzányúlni. A József Attila szobortól nyílik talán az egyik legszebb kilátás a Budai Várra. „A rakodópart alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj.” A szobortól is már látszanak a cipők, le is megyek közvetlenül a partra. Az egyik legmeghatóbb dolog a világon, amit csak láttam. 2016-ban ezt el is ismerték, mivel a 2. legjobb köztéri szobornak választották. 2005-ben, a holokauszt emléknapján avatták fel a kompozíciót, ami a nyilasterror idején a folyóba lőtt embereknek állít emléket.
Szent István Bazilika
Egy megállót megint mehetünk az ódon Duna villamossal vagy akár el is sétálhatunk a Bazilikáig. Térkép nélkül is odatalálunk toronyiránt, mivel az ország egyik legmagasabb épülete, 96 méter magasságával egy szintben van az Országházzal. Szent István királyunkról kapta a nevét, akinek a jobb kezét, a Szent Jobbot itt őrzik. Egykori helyén a Hecc színház állt, ahol állatviadalokat tartottak. A lipótvárosi plébánia kezdte el a gyűjtést templomuk felépítésére, majd az 1838-as árvíz idején a helyén álló kiemelkedésre gyűltek az emberek, így megmenekültek, ezek után felgyorsult az adománygyűjtés. A munkákat 1846-ban kezdték meg Hild József klasszicista tervei alapján, a több éves építkezés során kiderült, hogy anyaghibás építőanyagot használtak és beomlott a kupola. Hild halála után Ybl Miklós klasszicista stílusban fejezte be 1905-re a munkálatokat. 1983-tól 2003-ig egy teljes felújításon esett át, ennek a pompája még ma is lenyűgözi a látogatót.
Szabadság híd
Kényelmesen tovább villamosozhatunk a Fővám térig, ahol fedett aluljáróban áll meg a régi közlekedési eszközünk. Ahogy felérünk, mindjárt elénk tárul a zöld, eredetileg Ferenc József híd. A Margit híd átadása után 1876-ban olyannyira megnövekedtek a hídvámok bevételei, hogy több hidat is tudtak belőle építeni. Építése 1894-ben kezdődhetett meg Feketeházy János tervei alapján és két évvel később az uralkodó tiszteletében át is adták azt. Budapest legrövidebb hídján 1984-ben kicserélték vasbetonra a pályaszerkezetet, majd 2009-re végeztek egy teljes körű felújítással.
Fővám téri Központi Vásárcsarnok
Budapest legnagyobb vásárcsarnokát a Duna partján álló fővámház hívta életre, ahol a vámolást végezték. Ez az épület is a századforduló környékén épült, magyarországi historizmus és neogótikus stílus jellemző rá, tetejét Zsolnay kerámiák díszítik. Nem lehet eldönteni, hogy a turistákat szolgálja ki inkább szuvenírekkel vagy a helyieket friss élelmiszerekkel. Ha kellőképp megéheztünk, dobjunk be egy jó kis sajtos-tejfölös lángost fokhagymával! Egy korábbi felmérés szerint a csarnok népszerűsége megelőzte a barcelonai La Buqueria piacét is. Ajánlom, hogy az M4 metró megállójába mindenképp ugorjunk itt le, elképesztő megoldással alakították ki!
Nyugati pályaudvar
Ha már lent vagyunk a metróban, guruljunk át a Nyugatihoz. Az épület közelében lévő egykori elődjéből indult hazánk első vasútja, Pest és Vác között 1846-ban. Az évek során kinőtte magát és igény született egy impozánsabbra, aminek terveit Gustave Eiffel cége készített és 1877-ben nyílt meg. Az Osztrák-Magyar Államvasút Társaságot államosították és innét kapta az akkoriban Európa legmodernebb pályaudvara a Nyugati nevet. Nem csak siker story lengi át a vasútállomást, mivel 1962-ben egy tolatás során egy kocsi áttörte a váró falát és a körútra parkolt le.
Az M3 metró 1981-ben érte el és ebben az évben építették mellé a felüljárót, ami miatt a mellette álló, a szóbeszéd szerint Westendnek nevezett szállót elbontották. Véleményem szerint az épület együttes legszebb részeit az oldalában kell keresni. Bővebben olvashatsz az állomásról a A magyar "Eiffel-torony" avagy a Nyugati pályaudvar története c. cikkben, Budapest romantikája szerzőtől.
Hősök tere
Egy átszállás után már az 1896-ban átadott Milleniumi Földalatti Vasúttal érhetünk el célunkig. A tér az Andrássy úttal együtt a Világörökség részének számít. A századfordulóra született meg a döntés, hogy emeljenek egy Milleniumi emlékművet. Ennek az oszlopnak a tetején Gábriel arkangyal, a talapzaton pedig többek közt Árpád fejedelem látható. A két oszlopcsarnok 1911-re készült el, itt áll Szent István királytól kezdve, Mátyás királyon át, még Kossuth Lajos is.
Schickedanz Albert tervezte az emlékművet, a baloldalon látható Szépművészeti múzeumot és a jobb oldalon található eklektikus és neoklasszicista Műcsarnokot is. Az utóbbi a jelenkori művészet reprezentatív alkotásait mutatja be magyar és nemzetközi művészektől. A neoklasszicista oszlopcsarnokon, ha belépünk a neoreneszánsz Szépművészeti Múzeum képtárszárnyába, akkor azt vehetjük észre, hogy kevés hazai művet mutatnak be, mivel a magyar alkotások nagy részét átköltöztették a Magyar Nemzeti Galériába. Egyiptomi ásatásaink révén gyűjteménye igen jelentősnek számít, régi időkből látható pl. Raffaello Esterházy Madonnája, modern gyűjteményből többek közt Claude Monettől a Virágzó szilvafák és Eugène Delacroixtól A villámlástól megriadt ló.
Füvészkert
Most ismét szabad kezet kapsz, hogyan jutsz el a VIII. kerbe. Ki ne ismerné a Pál utcai fiúkból az ország első botanikus kertjét?! A természetvédelmi terület fő attrakciói közé tartozik a Victoria-ház az amazonasi óriás-tündérrózsákkal, a pálmaház a trópusi növényekkel, a több mint 150 éves ginko fa, az orchidea gyűjtemény vagy a bambuszliget is. Az egykori parkot több helyszínen is berendezték, 1847-ben került csak Józsefvárosba, amikor a Festetics család birtokát sikerült megvásárolni. Napjainkban már csak a terület harmada maradt meg pl. a Klinikák terjeszkedése miatt. A város kellős közepén kiváló alkalmat nyújt ez a kert egy feltöltődésre, bár a szabadban a téli hidegek miatt nincs olyan sok egzotikus növény itt, mint pl. a palermói Orto Botanicóban, de ezt mindenképpen ellensúlyozzák az üvegházak. Nekem mindig egy óriási élmény!
Remélem, sikerült hozzásegítenem az 1.résszel is, hogy kellőképp megismerd Budapestet és esetleg büszke is legyél rá?! Legalább a nevezetességeink hírét vigyük a nagyvilágba: Szeretlek, Budapest! Ha az új cikkekről itt is értesülni szeretnél, klikkelj a jobb felső sarokban lévő +KÖVETÉS gombra!