A Market Garden hadművelet (>Térkép>>>) a második világháború legnagyobb légideszant bevetése volt, aminek a célja a holland folyók feletti hidak elfoglalása volt lengyel, brit és amerikai ejtőernyős hadosztályok által, lehetővé téve a délről érkező szárazföldi csapatok előrenyomulását ezeken a hidakon. Ez azonban másképp alakult… Szeptember 17-én a brit egységek még könnyen bejutottak Arnhembe, de John Frost tábornok egysége az arnhemi Rajna hídon már nem tudott átkelni, mivel a folyó bal partján a 2. SS-páncéloshadtest gyülekezett. Eindhoventől északra az Elit alakulat című filmsorozatból is ismert 101. légi szállítású hadosztály kevés ellenállásba ütközött és elfoglaltak négyet a számukra kijelölt öt hídból. A hadművelet végül a kellő előkészület nélkül sikertelennek bizonyult és a szövetségesek kb. 17.000 katonát vesztettek, többet, mint a normandiai partraszállásnál.
Az ablakok a múltra egy fontos háborús műemlék, amelyet 1914 brit ejtőernyős emlékére állítottak, akiket 121db DC-3 Dakotáról dobtak le 1944. szeptember 18-án az edei Ginkelse Heidera és nyomultak Arnhem felé. Ablakként a Market Garden korábbi izgalmas cikkeibe is betekinthetsz >>>.
Hollandia náci megszállása után az Arnhemtől északra fekvő Deelen repülőterét a Luftwaffe gyorsan kibővítette, mivel ez volt a Luftwaffe egyik fő hadműveleti területe az Egyesült Királyság elleni támadás során, majd az első védelmi vonal a szövetséges légitámadásokkal szemben. A szomszédságában nem véletlenül kezdték felhúzni 1942 augusztusában a 40x60x16 méteres Diogenesbunkert, aminek a falvastagsága 3-4 méter volt. A szívét a központi terem alkotta, ami Hollandiának, Belgium északi felének, a Ruhr-vidéknek és Németország egy sávjának légvédelmi idegközpontját látta el és amelyben a 12x9 méteres hadműveleti térkép segítette a Luftwaffe irányítását. A Market Garden hadművelet előtt Deelent erősen bombázták és a németek azt hitték, hogy a szövetségesek el akarják foglalni, így megpróbálták felrobbantani.
Első körben nézzük meg, hogy milyen repülőkkel jutottak el a szövetségesek a megszállt Hollandiába. Az amerikai B–17 Flying Fortress és B-24 Liberator, az angol Avro Lancester és Handley Page Halifax mellett a szövetséges légierő fontos gépének számított a DC–3 Dakota, aminek a háború alatt két fő altípusa alakult ki, a teherszállító C–47 Skytrain, illetve a sebesült- és csapatszállító C–53 Skytrooper. Az utóbbinak a C-47-tel ellentétben nem volt nagy rakodóajtója, megerősített padlója és masszívabb futóműve. A második világháború végén Eisenhower tábornok a C-47/C-53-at a háború megnyerésének négy legfontosabb fegyvere közé sorolta. Ezt a Darlin' Dorien nevű gépet nagyon lenyűgöző belülről is látni, sőt beülni a csapatszállító fém kagylóüléseinek egyikébe.
fotó: C–53 Skytrooper | Bevrijdende Vleugels
Általában a C-47 Skytraineket használták az Airspeed Horsa brit csapatszállító vitorlázó repülőgépek vontatásához, aminek a nagy része fából készült. 3655 darab legyártott vitorlázó 28 katonát vagy 2db Jeep terepjárót tudott szállítani 160 km/h utazási sebességgel. Ebből az egyedülálló és különleges repülőgépből csak három látható szerte a világon, amiből az egyiket Az elfelejtett háború filmes kellékeként építették, így a valaha volt legdrágább holland filmjelenetben játszott főszerepet. A felvételek elkészítése után a Bevrijdende Vleugels múzeum komoly kihívással nézett szembe, mivel a gépet el kellett távolítani az utolsó filmjelenet helyszínéről, az Antwerpen és Gent közötti elárasztott földről.
fotó: Airspeed Horsa | Bevrijdende Vleugels
A továbbiakban nézzük meg, hogy milyen érdekes hadieszközök álltak még rendelkezésre a szövetségeseknek. A GMC CCKW teherautó egyik változata, a DUKW (Kacsa) 2 és 1⁄2 tonna teher vagy 24 katona szállítására alkalmas kétéltű jármű volt. A 6x6 meghajtású Kacsa keréknyomását a vezetőfülkéből is tudták változtatni, védelmét az M2 Browning géppuska látta el, ezekből összesen 21.147 darabot szereltek össze 1945-ig. A Market Garden alatt a brit ejtőernyősök ilyenekkel keltek át sikeresen 1944. szeptember 30-án Nijmegennél a Waal folyón.
fotó: DUKW | Oorlogsmuseum Overloon
1940 tavaszán a dunkerque-i evakuálás során közel 340.000 szövetséges katonát sikerült megmenteni, nem mellékesen viszont a brit expedíciós erő kénytelen volt katonai járművei nagy részét otthagyni Franciaországban, ezért a veszteségek pótlására azonnali megoldás volt szükséges. A kanadai General Motors, a Ford és a Chrysler erre azonnal ráugrott és körülbelül 410.000 Canadian Military Pattern (CMP) teherautót gyártottak, amik között a legelterjedtebb modellek a 4x4-es, 3 tonnásak voltak. A Market Gardenben is részt vettek, amikor ezekkel szállították a csónakokat a lengyel ejtőernyősöknek az Alsó-Rajna melletti Drielbe, hogy az Arnhemben rekedt brit ejtőernyősök segítségére keljenek.
fotó: Chevrolet C60L | Bevrijdende Vleugels
Szeptember 17-én az első légideszant csapatok a Dakotákból kiugorva vagy a Horsákkal földet értek Heelsum és Wolfheze melletti leszállóhelyeken, azonban túl messze voltak a hídtól! Egyedül a John D. Frost vezette 740 fős zászlóaljnak sikerült elérnie néhány ütközet után a Rajna hidat, akit A híd túl messze van c. filmben Anthony Hopkins alakított. Közben Urquhart brit vezérőrnagy a hadosztály főhadiszállását a Hotel Hartensteinben állította föl. Végül Arnhem ezen kerületét szeptember 25-én éjszaka evakuálták, a hadosztály pedig kivonult a Rajnán át.
A csata során Frost vezérőrnagy csapatának kellett volna elfoglalni és megtartani az arnhemi hidat, amíg a hadosztály többi tagja odaérkezik. Heves harcok folytak a híd brit kézben tartásáért, de négy nap elteltével a német hadsereg ellenállása túl erősnek bizonyult és a briteknek fel kellett adniuk. A filmben egyébként a deventeri IJssel-hídon forgatták az arnhemi jeleneteket, a Rajnán jelenleg átívelő híd pedig kitüntetőleg John Frostról kapta a nevét, ami már sajnos nem az eredeti, mivel azt a szövetségesek második nekifutásra már lebombázták. Abban az időben a nijmegeni Waal-híd (Waalbrug) figyelemre méltó mérnöki bravúr volt, mivel Európa leghosszabb íves hídjának számított. Az alábbi fotóra kattintva láthatod az eredeti hidat, mivel a németeknek a felrobbantási kísérlete szerencsére kudarcba fulladt.
Ha tetszett a cikk, klikkelj a jobb felső sarokban lévő KÖVETÉS gombra vagy kövesd az Utazás Európába facebook és Instagram oldalát, ahol extra tartalmakat is találsz:
További extra fotókért klikkelj ide:
A további II. világháborús témákat ne hagyd ki >>>