A Market Garden hadművelet 〈>Térkép>>>〉 során a második világháború legnagyobb ejtőernyős bevetése zajlott a holland Eindhoventől északra, melynek célja az volt, hogy a Siegfried-vonalat megkerülve átkeljen a Rajnán a Brit Második Hadsereg VIII, XII. és XXX. hadteste. 1944. szeptember 17-én megkezdődött a Montgomery által vezényelt hadművelet, délelőtt felszálltak az ejtőernyős egységeket szállító repülőgépek (Market), délután pedig elindultak a szárazföldi hadtestek (Garden) a belga határtól. A tervek szerint a 69-es főúton, a Pokol országútján négy csatorna és két folyó fölött átvezető hidakat szinte egyidejűleg kellett volna elfoglalni. A hadművelet bár sikeresen felszabadította Eindhoven, Nijmegen és számos más várost, de az erős német ellenállás miatt végül nem sikerült hídfőt biztosítani a Rajna felett, így az előrenyomulást leállították.
fotó: Oorlogsmuseum Overloon
Nézzük is meg, hogy a szövetséges erők milyen harckocsikkal voltak ellátva ezen a nyugati és más frontokon is. A szövetséges tankok között az orosz T-34 megkerülhetetlen, viszont az Utazás Európába weboldal mélységesen elítéli Oroszország háborúját, ezért az összes jövőbeli úticélja és témája visszavonhatatlanul törölve lett! Vess egy pillantást a magyar harckocsigyártás remekeire is, amik utolsó fennmaradt darabjait eszük ágában sincs az oroszoknak visszajuttatniuk a hadizsákmányukból:
A Market Garden utáni támadás, az overlooni tankcsata Hollandia délkeleti részén zajlott 1944. szeptember 30. és október 18. között, amely végül a szövetségesek győzelmét eredményezte. A csatatéren hagyott harckocsikat és egyéb páncélozott járműveket az 1946-ban megnyílt Oorlogsmuseum Overloonban őrizték meg, a szélesebb arzenál bemutatásához azonban más múzeumok tankjait is szerepeltetjük. Ennek a harctérnek is az elsődleges amerikai tankja a Sherman volt, amit könnyen tudtak alkalmazni speciális célokra is, mint az M4 Sherman Crab MK I aknaszedőt, ezt a forgó dobján láncokkal és golyókkal szerelték fel, amely több mint 150 kilogramm erővel ütötte a talajt, hogy az aknákat felrobbantsa. Ezt a benzines tankot egy későbbi összecsapás során egy Panzerfaust hatástalanította, de az alábbi módon tökéletesen felújították.
fotó: Oorlogsmuseum Overloon
Az amerikai közepes harckocsik (M3, M4) feladata a gyalogság támogatása és az ellenség védelmi létesítményeinek (géppuskafészkek, bunkerek, beásott gyalogság) támadása volt. Egyik ilyet, a 18 tonnás M18 Hellcatet a General Motors alá tartozó Buick gyártotta, ami akár 92 km/h sebességet is elérhetett, így a Hellcat a második világháború egyik leggyorsabb páncélosának számított.
fotó: MM Park
A Market Garden során még nem vett részt az M24 Chaffee amerikai könnyű harckocsi, mivel az csak 1944 telén lépett szolgálatba. A 25 mm páncél tette lehetővé, hogy mindössze 18 tonnát nyomjon, amit egy benzines Cadillac motor hajtott meg. Főfegyverzet gyanánt a B-25 Mitchell 〈>Bővebben>>>〉 bombázókhoz használt 75 mm-es repülőgép fedélzeti ágyújának módosított változatát használták.
fotó: Oorlogsmuseum Overloon
Winston Churchill viccesen nem tartotta jó tanknak az azonos nevű gyalogsági nehéz harckocsit, ezért is mondhatta, hogy az elnevezés a XVII. századi ősétől, Sir John Churchilltől származott. A Vauxhall által gyártott Churchill olyan terepakadályokat is le tudott győzni, amelyekre korának többi tankja nem volt képes, ez különösen a normandiai harcok során jelentett nagy előnyt. Az egyik legsikeresebb változata a Crocodile volt, ami a szövetségesek félelmetes lángszóróként alkalmaztak, a hozzá szükséges üzemanyagtartályt utánfutón húzta maga után. Overloon környékén ez a 95 mm-es tarackkal felvértezett 39 tonnás Churchill Mk V is küzdött, de aknára hajtott és kigyulladt. A vezető két társát ki tudta menekíteni, de a legénység másik két tagját sajnos már nem tudta megmenteni. A szintén Bedford ikermotorral épített Mk IV szériát is megtekintheted a fotóra kattintva, ami 75mm löveggel rendelkezett.
fotó: Oorlogsmuseum Overloon és MM Park
A 27,5 tonnás Cromwell Mk IVF a már elavult szegecselt módszerrel szerelték és a 75 mm-es lövege még nem volt képes átütni a Tigrisek páncélzatát, viszont kiváló Rolls-Royce motor hajtotta. A brit hadseregnek szüksége volt egy ütőképesebb harckocsira, így ennek a tanknak a tervét vették alapul a következő Challenger és a Comet tervezésénél. Harckocsink Overloonnál is bevetésre került, viszont a jobb oldalán kapott találattal a lőszerei felrobbantak, így teljesen kiégett.
fotó: Oorlogsmuseum Overloon
A Cruiser Mk VIII Challenger A30-t a Cromwell harckocsi megnövelt alvázának és egy páncéltörő ágyúnak a kombinációjából hozta létre a harctéri követelmény, így a 76,2 mm-es QF AT fegyvere már alkalmassá vált a német Tigris és Párduc kilövésére is. A Sherman Firefly-t ugyanerre a feladatra fejlesztették ki, amely olcsóbbnak bizonyult, így a megrendeléseknél ezt részesítették előnyben. Az alábbi tank 1976-ban került Overloonba és az egyetlen megmaradt a világon, amit az Overloon körüli csata során egy lengyel hadosztály vetette be.
fotó: Oorlogsmuseum Overloon
1944-ben gyártásra kerülő Cruiser A34 Comet szintén a Cromwell alapjaiból lett kifejlesztve, ami ha a mai harctereken jelenne meg, a formáját tekintve beleolvadna a modern tankok világába. A megnövelt páncélvastagság és az újratervezett alacsony torony miatt már 36 tonnát nyomott, így a nehéz tankok közé soroljuk. Főleg a Leyland Motors által gyártott harckocsi első bevetésére az ardenneki offenzíva alatt elismeréssel került sor, így még a háború utáni időkben is hadrendben maradhatott. Befejezésül a fotóra kattintva nézd meg a Németországban fellelhető másik Cometet is >>>
fotó: Bastogne Barracks és Deutsches Panzermuseum
Ha tetszett a cikk, klikkelj a jobb felső sarokban lévő KÖVETÉS gombra vagy kövesd az Utazás Európába facebook és Instagram oldalát, ahol extra tartalmakat is találsz:
További extra fotókért klikkelj ide:
További II. világháborús témák, ahol a főbb náci tank kínálatot is megtalálhatod >>>