Utazás Európába

Skodálatos encyklopedia

2023. augusztus 21. 07:30 - Publikus Team

A szagát képzeld hozzá

A Škoda logót embernek még nem sikerült megfejtenie, de egyes sejtelmek szerint egy szárnyas-nyílvesszős indián fejdíszt ábrázol, amit legelőször 1926-ban használták. Kezdjük a márka megszületésének a legelején, amikor a cég történetének egyik szála megindult. 1869-ben jött létre Škoda Művek, amikor a pilseni vasöntödében dolgozó főmérnök, Emil Škoda megvásárolta a saját munkaadója cégét, ami az Osztrák-Magyar Monarchia alatt leginkább fegyver- és lőszergyártásból szedte meg magát.

01_koda_muzeum_mlada_boleslav.jpg

A másik szál két keréken kezdődött a Slavia márkával, mivel 1895-től a mladá boleslavi műhelyben már kerékpárok és motorbiciklik készültek, majd Laurin & Klement (L&K) névvel működött tovább, ami 1905-ben debütált az L&K Voiturette A elfogadható áru, kezdetleges autójával. 1925-ben M. Boleslavban tűnt fel Škoda Úr és rögtön felvásárolta a céget, de egy rövid ideig a két márkanév még nem különült el élesen, ez látható a 1929-es vászontetős Laurin & Klement Škoda Typ 110 Faux Cabrionál is. A mai napig megmaradt az L&K megjelölés a Škodánál, ugyanis a modellek legmagasabb felszereltségének megnevezésére használják.

02_laurin_klement_skoda_typ_110_koda_muzeum_mlada_boleslav.JPG

2001-ben sokan nézegették a piacra dobott nagyobb Octaviák hátulját, hogy mi a francnak van a Super után egy b betű. A többségük biztosan nem ismerte akkor sem a Superb valódi eredetét, ami a márka háború körüli csúcstípusa volt, ugyanis 1940-ben még kijöttek az amerikai formavilágot is magán viselő Škoda Superb 4000 Typ 919 nyolchengeres típussal, de ennek hamar annyi lett. A Škoda Autóipari Részvénytársaság beolvadt a német Reichswerke AG Hermann Göring cégcsoportba és tevékenységét teljes mértékben a háború kiszolgálására kellett koncentrálnia. Ebben az időben a fegyverek gyártása mellett, Mladá Boleslavban főként különböző parancsnoki- és páncélkocsik, ill. vontató járművek összeszerelése történt. 

03_skoda_superb_4000_koda_muzeum_mlada_boleslav.JPG

A Skoda 935 Dynamic áramvonalas prototípus igazi szenzációként mutatkozott be az 1935-ös Prágai Autószalonon tartott világpremieren, ami soha nem került gyártásba, de a futurisztikus tanulmány számos későbbi szériamodellt megihletett. A magyar származású Járay Pál szabadalma alapján több alacsony légellenállási együtthatóval rendelkező autót bocsátottak a piacra. A Volkswagen a Bogár miatt több millió német márkát fizetett a Tatrának a szabadalom megsértése miatt, de ez a 935-ös is kísértetiesen hasonlít a Tatra 77 〈>Bővebben>>>〉 modelljéhez. Ezt a feltűnő koncepcióautót még 1939-ben adták el egy gyűjtőnek, majd a hatvanas években, a gyári múzeum megalapításakor visszavásárolták tőle, hogy egy aprólékos restaurálást követően ismét bemutathassák.

04_skoda_935_dynamic_koda_muzeum_mlada_boleslav.JPG

1959-ben a Spartakból megszületett a Škoda Octavia Typ 985, amit egy alsó középkategóriás, kétajtós személyautónak terveztek. A maga idejében olcsó, megbízható és a rossz utakon is könnyen vezethető volt, később előrukkoltak a kombi változatával is, ami tovább, egészen 1971-ig gyártásban maradt. A következő generációja csak 1996-ban jelent meg a piacon, ami a márka első teljesen új autója volt a Volkswagen-csoport tagjaként.

05_skoda_octavia_koda_muzeum_mlada_boleslav.JPG

A cseh szocialista tervgazdálkodás nem birkózott meg a motorizációval, így elrendelték, hogy az autógyártó a napi termelést 50-60 darabról 400-500-ra növelje. A M. Boleslavban folyó gyártás kiegészült a BAZ pozsonyi autógyár kezdeti Tatra 603 és 613 szgk. előállításával, ahol később a Škoda Rapidot és Furgonetet szerelték össze. Ezzel egy időben már az elvtársak egy könnyű és tágas, önhordó karosszériás, farmotoros Škoda 988 belső típusjelzésű népautót fejlesztettek, amely végül 1964 áprilisában került gyártásba Škoda 1000 MB márkanéven. Az első évek oldalkopoltyús autóit a viszonylag magas meghibásodási arány miatt hamarosan gúnyosan kezdték emlegetni és a csináld magad mozgalom nélkül nem is igazán volt működőképes.

06_skoda_1000_mb_koda_muzeum_mlada_boleslav.JPG

A Škoda 1901 óta vett részt a motorsportban, aminek története során számos kiemelkedő sikert ért el belföldön és külföldön egyaránt, így a Škoda Motorsport autói és pilótái közül a saját osztályában sok legendává vált. A gyár B csoportos autójának alapja a sorozatgyártású, négyajtós 120 LS volt, ami versenyváltozatának, a 130 LR-nek a teljesítményét 130 lóerőre tornázták fel 1984-ben.

07_skoda_130_lr_koda_muzeum_mlada_boleslav.JPG

…és akkor a számos kiállításai darab között csak kerestük a KGST kiváló darabjait, a Škoda 105 és Škoda 120 típusokat. Sejteni lehetett a hiányosságokat, mivel előzetes külön kérésre sem küldték el az autók listáját, helyben pedig csak egy rövid választ adtak: Nincs! Hát, van mit pótolni:

08_skoda_1203_camp.jpg

illusztrációk forrása: skoda-auto.cz

De mi ez a zöld? A Škoda felmérése során sok válaszadó a smaragdzöld és az elektromos zöld színeket az ökológiával, a fenntarthatósággal és az elektromobilitással társította, így ez lett a márka új design eleme. Ha már zöld és erre jársz, akkor végül nézz körbe, hogy milyen profi kirándulóhelyek várnak az Csehországban >>>

cz.jpg

Ha tetszett a cikk, klikkelj a jobb felső sarokban lévő KÖVETÉS gombra vagy kövesd az Utazás Európába facebook és Instagram oldalát, ahol extra tartalmakat is találsz:

fb_gomb_new.jpg

insta_gomb_new.jpg

komment
süti beállítások módosítása