Mondhatnánk, hogy Hamburg egy szürke német kisváros, amiről nem sokat tudunk. Ennek ellenére népességét tekintve, a 1.8 millió lakosával nagyobb, mint Budapest, de a vonzáskörzetében 5.5 millióan élnek. Nem csak Németország második nagyvárosa, hanem Németország szövetségi állama is, amihez az Északi-tengeren egy sziget, Neuwerk is hozzá tartozik. Hivatalos nevén Hamburg Szabad és Hanza-város, ebből adódik, hogy rendszámtábláin nem csak szimplán H betű, hanem HH jelenik meg (Hansestadt Hamburg). Kikötőjéről sem lehet megfeledkezni, mivel területének jelentős részét teszi ki, ami a világ egyik legnagyobb átrakodója.
A városi legendában él el helyi Robin Hood, Klaus Störtebeker kalóz, aki bandájával jó pár évig rettegésben tartotta a Balti- és Északi-tenger vizeit. Híres volt jótékonyságáról, mivel a rablott javakat igazságosan osztotta el társai között és sokat segített a szegény halászfalvakon. A fenti kép alapján emlékművet is állítottak kogge hajójának, ami egyébként a Hanza-szövetség fő kereskedelmi hajójaként szelte a habokat.
A hamburgernek mi köze van a városhoz? A szendvicset John Montagu, Sandwich grófja találta fel, aki kenyerek közé húst tett. Ennek speciális változata lett népszerű Németországban és Ausztriában, ahol zsemlét használtak erre a célra. A 19. században aztán a nagy kivándorlási hullámmal kikerült az Amerikai Egyesült Államokba. Mivel Hamburg volt a legforgalmasabb kikötő, ahonnan a kivándorlók útnak indultak, így ennek alapján nevezték el. Az egyik ilyen háromárbocos vitorlás, a Rickmer Rickmers állandó jelleggel a komplexum keleti végén van kikötve, és akár az izgalmasan ívelő parti sétányról is megtekinthető.
Mindezeken túl Hamburg tömegközlekedése igen szembetűnő már az extrahosszú, hátul kéttengelyes csuklós Mercedes-Benz buszaival is. A jövőben az összes Hochbahn buszt nulla kibocsátású járművek fogják meghajtani. A nagy forradalom Hamburg utcáin már javában zajlik, mivel 2030-as évek elejére mind a körülbelül 1100 dízelüzemű buszt elektromos buszokra cserélik. A járművek szerelmeseinek HafenCityben mindenképp érdemes felkeresni a veterán autókat és Járay Pál fejlesztéseit is bemutató Automuseum Prototyp-et >Bővebben>>>.
Ne lepődjünk meg, ha az U-Bahn-Linie kocsijai a fejünk fölött suhannak el az 1911-es Hochbahnon, aminél talán még izgalmasabb a wuppertali monorail függővasút >Bővebben>>>. Az összes alternatíva mérlegelése után 1906-ban hivatalosan letették a magasvasúti körgyűrű és ágai építésének alapkőletételét.
Összeköttetéssel rendelkezik a St. Pauli Landungsbrückenhez, aminek különlegessége, hogy egy nagy, úszó pontonokon álló móló személyszállító hajók számára a kikötő északi szélén. Budapesttel szemben, ami megszüntette a hajós tömegközlekedést, a város közlekedésébe ezek a hajók be vannak kötve és igen jelentős forgalmat bonyolítanak le.
A többszintes, szárazföldi épületkomplexum nyugati végén egy különálló kupolás építmény viszont kérdéseket vet fel! „Alakja, amely nem sokban különbözik egy mauzóleumtól, valószínűleg merengést kelt a nézőben, akinek fogalma sincs a céljáról.” (Deutsche Bauhütte, 1911). A Régi Elba-alagút, a St. Pauli-Elbtunnel 426,5 méter hosszan húzódik a Norderelbe folyó alatt és két alagútcsővel köti össze a kikötő északi szélét, a St. Pauli Landungsbrückent az Elba menti Steinwerder- szigettel.
Építése előtt egy mozgatható híd is felmerült, de ez akadályozta volna a tengeri hajózást, ezért hamar elvetették azt. Az építkezés 1907-ben kezdődött, amikor sűrített levegővel túlnyomást hoztak létre, hogy megakadályozzák a víz beszivárgását. A nyomás alatt álló építkezés során ennek következtében, keszonkórban három munkás halt meg. A képre kattintva liftekkel ereszkedjünk le az alagutakhoz >>>. A BKK-nak üzenjük, hogy mindez ingyenesen és bármikor nyitva áll a gyalogosok és a kerékpárosok számára…
Ha tetszett a cikk, klikkelj a jobb felső sarokban lévő KÖVETÉS gombra vagy kövesd az Utazás Európába facebook oldalát:
További extra fotókért klikkelj ide:
Ha közben megéheztél és nemet mondanál a hamburgi angolna levesre válogass a német street food kaják között:
Úticél kereső: