A II. világháború kíméletlenül romba döntötte Budapest összes hídját, így először vált legszükségesebbé a Szabadság hidat helyreállítani. 1986 - 1988 között a Lánchidat újították fel a Budai Váralagúttal együtt, majd 1999-ben a 150. születésnapjára egy új világítási rendszerrel emelték meg az éjszakai pompáját. Ám azóta ismét annyira leromlott az állaga, hogy az évek óta húzódó felújítási huzavona is csak kétségbe ejtővé tette a rozsda terjedését, de végül 2023-ban átadták a teljesen felújított hidat. Nézzük is meg az UNESCO listáján szereplő világörökségi hídjainkat.
Az elmúlt években szerencsére más hídjaink is megújultak, de mellettük számos templomunk, kilátónk, kastélyunk is visszanyerte egykori fényét, nézd meg őket is még a pesti hídjaink előtt:
Vajon a hazai mérnökökön túl kinek lehet még beszédes Feketeházy János munkássága vagy egyáltalán a neve?! Viszont alkotásai már jelentősek, ha csak azt nézzük, hogy 1912-ig a Magyar Királyi Államvasutak rá bízta az összes híd tervezését, köztük a Rákóczi híd melletti Összekötő vasúti hidat, mellette pedig jelentős még a komáromi Erzsébet híd és az esztergomi Mária Valéria híd >>> is. Most viszont számomra Feketeházy legmutatósabb vasszerkezete miatt álljunk meg egy pillanatra, ami az 1896-ban átadott Ferenc József híd, vagyis a Szabadság híd, amiről bővebben ITT >>> olvashatsz.
A II. világháború után a Szabadság híddal szemben az Erzsébet híd nem volt olyan szerencsés, mivel az utóbbit nem építették ujjá, hanem később, 1964-ben egy teljesen új szerkezetet adtak át a nagyérdeműnek. Az előző híddal azért nem hiába némi hasonlóságot is felfedezhetünk, mivel mindkét vasszerkezetnél Nagy Virgil építész is részt vett. 1903-ban a híd műszaki szenzációt keltett egészen 23 éven keresztül, mivel addig egyetlen, 290 m hosszú nyílással ívelt át a Dunán.
forrás: fortepan.hu
Nevét I. Ferenc József feleségéről, Wittelsbach Erzsébetről kapta. És akkor mi van?! Hát ő volt a mindenki által imádott Sissi! Akkoriban Sávoly Pált bízták meg a teljesen új kábelhíd tervezésével, aki már korábban részt vett számos hazai hídjaink tervezésében és újraépítésében is. A kölni Mülheimer Brückét, ha megnézzük, kísértetiesen hasonlít rá, mivel arról koppintották. 1972-től kezdve megszüntették rajta a villamos forgalmat, mert elkezdtek repedezni a lemezei. A szocializmus egyik büszkeségévé vált, mert egészen 1999-ig a lila ötszázasunkon nem csak Ady köszönhetett vissza, hanem a Budapest látképe is az Erzsébet híddal.
Részleges felújítási munkálatokat 1988-ban fejezték be a Széchenyi lánchídon, ami azóta igencsak lerongyolódott és sürgetővé vált, hogy 2023-ra teljes felújítást kapjon! Széchenyi István Londonban ismerkedett meg Clark Ádámmal, akit először a Duna szabályozásának gépesítésével bízott meg, majd a lánchíd építéséhez művezető mérnöknek nevezték ki, ami egy háromnyílású, kőpilléres, merevítőtartós függőhíd lett. Az azóta Magyarország szimbólummá vált kész hídon Széchenyi soha nem ment át, mivel építése alatt egyszer a Dunába esett, így ezután már kevésbé húzott oda a szíve. Bővebben a hídról ITT >>> olvashatsz.
Az óarany színben pompázó Margit hídhoz hasonló építményeket nem véletlenül láthatunk a párizsi Szajna mentén is, mivel tervezése egy francia mérnök nevéhez fűződik. 1876-ban adták át első ízben, majd 1900-ban a Margitsziget felé egy szárnyhíddal bővítették, hogy ne csak csónakkal legyen elérhető a Nyulak szigete. 1944-ben természetesen a németek nem bírták ki, hogy őrületes károkat okozva ezt se robbantsák fel, de 1948-ban már ismét közlekedhettek rajta. Évtizedekkel később a főváros egyik legelegánsabb hídja a 2011-es felújítás után szélesebb lett és a híd Buda oldali pillérének áttörésével Zsolnay-csempével díszített kerékpáros alagútja is létesült. Később az alábbi szavazás eredményét is számba véve folytatódhat a hidakról való beszámolás, akár a kevésbé ismert Deák Ferenc hídról is..
Ha az új cikkekről itt is értesülni szeretnél, klikkelj a jobb felső sarokban lévő +KÖVETÉS gombra!
Ha kíváncsi vagy az eddig látott legkülönlegesebb szerkezetű hídra, amihez Gustave Eiffelnek is köze volt, akkor nézd meg miről is van szó: