A II. világborús koncentrációs táborok egyes részein, mint pl. a krematóriumok bejáratánál, felhívják a figyelmet a fényképezés tiltására. Egyrészt érthető, másrészt viszont talán a szörnyű rémtettek konkrétumait is be kellene mutatni cenzúrázatlanul. Hasonló történt ezen a helyszínen is, ahol az alagút bejáratánál a tájékoztató és az idegenvezető is felhívta erre a figyelmet. Hosszas engedélykérési procedúrával sikerült viszont zöld utat kapni, köszönve az olvasók hadának is!
A helyszín Mittelbau-Dora (Térkép) koncentrációs tábor és az alagutakban elhelyezett hadigyárak maradványai voltak. Érdemes előtte belőni a desztinációt és körbe nézni, mi minden található még a közelben:
Az úticél úgyszólván tökéletes, mivel a Harz-hegység déli lábánál járunk és egy kellemes szerpentines, fenyőillatú autókázás után átugorhatunk az északi részére, ahol Quedlinburg, Wernigerode és Goslar mesebeli, favázas házikói várnak.
Buchenwald alá tartozó tábor viszonylag későn, 1943 nyarán alakult meg elsősorban a keleti front orosz hadifoglyainak foglalkoztatására. A kapkodás oka nem volt más, minthogy a Balti-tenger partján fekvő Peenemündét a Királyi légierő lebombázta, ahol az Anglia ellen bevetendő rakétákat fejlesztették és tesztelték. Heinrich Himmler intézkedett és többek közt ezt a türingiai Kohnstein hegyet szemelte ki magának. Áttelepítéseknél meg kell még említeni, hogy a rakéták egy részének gyártását a határunkhoz közel fekvő Wiener Neustadt Raxwerke üzemében is folytatták.
Tíz nappal a bombázás után már ezreket irányítottak át a buchenwaldi táborból, hogy megkezdjék az a kegyetlen építkezést. Már a kezdeti hónapokban ezrek haltak meg a véget nem érő munka vagy betegségek miatt. A munkatempót igazolja, hogy pár hónapra rá, 1943 végén már be is indulhatott a V-1 és V-2 rakéta, valamint a Me 262-es (itt megnézheted) első sugárhajtóművek gyártása.
Arra vonatkozó információ nem áll rendelkezésre, hogy a célirányos építkezés előtt milyen kiterjedésű volt az alagútrendszer, de a végeredmény az elképesztő lett, több kilométernyi közlekedő- és gyártóalagút:
Az előirányzott cél havi 1000db rakéta volt, viszont a legerősebb hónapban sem tudtak 500db-nál többet gyártani, amik többsége hibásnak is bizonyult. A feltaláló, Wernher von Braun látogatása után ezért hihetetlen megtorlásban részesültek a foglyok és francia szakembereket hoztak helyükre.
1947-ben a szövetségesek felrobbantották ezeket a katonai létesítményeket, mára viszont egy részük látogathatóvá vált. Alaposan fel kell öltözni a hideg és legfőképp a magas páratartalom miatt, de a belépés előtti felindult állapotnál nagyobb megkönnyebbülés volt a nyomasztó látvány birtokában kilépni. Ezek a Wc-k csak 1944-ben épültek a rakéta összeszerelő üzem létrejötte után és csak az SS-őrök, ill. a német személyzet használhatta. A foglyoknak sajnos nem voltak ilyen kiváltságaik.
A Vörös hadsereg előrenyomulásával az Auschwitz-Birkenau KZ-láger foglyainak és SS-tisztjeinek egy része ide került evakuálásra, majd nyugatról az amerikai csapatok veszélyeztették a nácik épségét, ezért Bergen-Belsen felé vették az irányt. 1945. április 11-én az amerikaiak csak néhány olasz hadifoglyot találtak a tábor területén, így őket szabadították fel!
Ha még érdekel a téma, nézz be a közeli fő táborba is, az említett Buchenwald KZ-lagerbe:
Ha az új cikkekről itt is értesülni szeretnél, klikkelj a jobb felső sarokban lévő +KÖVETÉS gombra!
Ha megjött a kedved egy német körúthoz, most még időben vagy, hogy az Utazás Európába által tesztelt legjobb ajánlatok közül foglalj! Bővebben az Utazásszervezőben (kattints rá)!