Utazás Európába

Tökön-babon keresztül

2025. július 30. 08:05 - Publikus Team

Wehrmacht Einheits-Pkw

A Wehrmacht 1934-től szabványosított katonai személyautókat vezetett be az egyszerűbb logisztika és karbantartás miatt. Ennek érdekében három osztályt, a könnyű, a közepes és a nehéz terepjáró személygépkocsi kategóriát alakították ki. A terv nem valósult meg, mert így is elég szerteágazó lett a beszerzés, mivel a BMW (Werk Eisenach), a Hanomag, a Mercedes-Benz, a Stoewer, az Opel (Werk Brandenburg), a Ford Germany, valamint az Auto Union (Horch és Wanderer) is gyártotta ezeket.

01_auto_union_wanderer_w_11_august_horch_museum.JPG

A könnyűek (leichter Einheits-Pkw) között említésre méltó a fenti Auto Union, ami már 1928-ban piacra dobta a Wanderer W11-et és amit 1933-tól 1941-ig 6.000 darabot már csak a hadsereg számára gyártott. Másik képviselője a kategóriának a filmekből ismert Mercedes-Benz 170 VK, aminek a jobb hátsóján magas rangú tisztek előkelően tűntek fel. 1938 és 1942 között a Mercedes-Benz több mint 19. 000 darabot gyártott a Wehrmacht számára a 170 V-ből Kübelwagen típusú karosszériával. Ez a parancsnoki autó nagyon megbízható és tartós volt, de a kis hasmagasság miatt a terepjáró képessége nem volt megfelelő.

02_mercedes-benz_170_vk_w136_oorlogsmuseum.JPG

A KdF-Wagen Typ 60, vagyis a Volkswagen Bogár 〈Bővebben>>>〉 projektje a II. világháborúval megszakadt, az addig legyártott első szériák csókos SS-tisztekhez 〈Bővebben>>>〉 kerültek. 1939-ben a mindössze 14 darabból álló VW 39 hagyta el a stuttgart-zuffenhauseni Porschét és ez az alábbi volt az egyetlen a sorozatban, amit a hamburgi Automuseum Prototyp>>> megmentett. A járművet a háború után nagyon siralmas állapotban emelték ki a berlini romok közül, amit még Ferdinand Porsche tervezett nagysebességű változatként és fia tesztjárműként használta. Ideiglenesen egy teljesítménynövelt Typ 64-es típusú motort szereltek be, amely a szokásos 23,5 lóerő helyett hihetetlen 32 lóerőt adott le. Feltűnő részletek az ívelt motorháztető, a lökhárító homorú szarvai és a továbbfejlesztett belső fűtés. A típustáblája Porsche-ként azonosítja ezt a járművet, ami a mindössze 695 kilogramm tömegével képes volt akár 145 km/órával is száguldani.

03_porsche_vw39_bogar_automuseum_prototyp.JPG

Hitlert különösen az nyűgözte le a Bogárban, hogy a nagy számban gyártható civil autó könnyen átalakítható volt katonai járművé. A Porsche KG 1938-ban megkezdte a katonai fejlesztéseket, Schwimmwagenként először mintegy 150 darab Typ 128-as típusú kétéltű járművet gyártottak, de később a Typ 166 szintén négykerék-meghajtású kétéltű gyártására álltak át.

04_vw_typ_166_schwimmwagen_automuseum_prototyp.JPG

Az amerikai Jeep náci megfelelője az extrakönnyű karosszériával rendelkező Typ 82 Kübelwagen, amit a KdF-Wagen alvázára építettek. Az elődjének, a Typ 62-nek már 1939 végén elkészült a szögletes karosszériájú terepjáró első prototípusa. A Wehrmacht viszont a Kübelwagen sorozatgyártását rendelte el, ami egy nyitott, szögletes autó volt, szövettetővel és előrehajtható szélvédővel.

05_vw_typ_82_kubelwagen_automuseum_prototyp.JPG

Az Adler és BMW közepes terepjáró autók (mittlerer Einheits-Pkw) mellett az Auto Union (Audi) és Opel gyártotta kb. 35.000 db-ot csapatszállító, híradós és tüzérségi felderítő járműnek. A két kerék maghajtású Auto Union Wanderer W 23S-t (KFZ 12) 1937-39 között gyártották V8-as motorral, de a terepjáró képességet a külsőleg szerelt pótkerekek is javították. A haderő 80%-a viszont elutasította még így is, mivel alkalmatlannak minősítette a háborús szolgálatra.

06_auto_union_wanderer_w_23s_kfz_12_august_horch_museum.JPG

Az Audi, DKW, Horch és a Wanderer cégekből álló Auto Union a Wehrmacht részére kifejlesztette az összkerék-meghajtású, differenciálzárral ellátott, független felfüggesztésű és speciális gumikkal szerelt Typ 40 (KFZ 15) autót. Az August Horch Museumban kiállított darab Norvégiában szolgált, ami a háború után a tűzoltósághoz került és vörösre lett festve, de szerencsére visszaállították az eredeti állapotára.

07_auto_union_typ_40_kfz_15_august_horch_museum.JPG

A nehéz terepjáró személygépkocsit (schwerer Einheits-Pkw), a Horch Typ 108 1B-t a zwickau-i Horch és a kölni Ford Germany 1937-ben mutatta be, mindkettőt saját V8-as motorral. Terepjáró képességét ennél a típusnál is javították a közepén elhelyezett mankókerékkel. Használták őket híradós kocsinak, mentőautóként, tüzérségi vontatónak, csapatszállítóként és légvédelmi fényszórók hordozójaként is. Később ebből a négykerék-meghajtású autóból fejlesztették ki a magyar Csabához >Bővebben>>> hasonló Sd.Kfz. 221 páncélautót.

08_horch_typ_108_1b_kfz_23_august_horch_museum.JPG

Ha tetszett a cikk, klikkelj a jobb felső sarokban lévő KÖVETÉS gombra vagy kövesd az Utazás Európába facebook oldalát:

fb_gomb_new.jpg

További extra fotókért klikkelj ide:

insta_gomb_new.jpg

Az áramvonalas autó atyja >>>

uticel_jaray.jpg

Úticél kereső:

uticel_kereso_banner.jpg

komment
süti beállítások módosítása